Ildsjelens Nettsamfunn

Sosial møteplass for mennesker som har et helhetlig livssyn

Hadde vært interessant med folks syn på hva/hvem/hvor/osv gud er. Ble litt inspirert av en diskusjon på altnett

Merker: gud

Del

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Dine ord er som friheten selv :))

Svar på dette

There is a theory which states that if ever anyone discovers exactly what the Universe is for and why it is here, it will instantly disappear and be replaced by something even more bizarre and inexplicable.
There is another theory which states that this has already happened.

:))

Svar på dette

intresant .tema..her må en lytte til hjertet og kaste alt om en vil og begynne på nytt ..for det verker gamle påvirkninger overalt fra våre barneogungdumsoppvekst..hei å hå..men jeg mener selv at vi alle er en del av energien til gud og gudinnen og av den grunn er maskulin og feminim iboende i oss og derfor de to kreftene i det vi kaller gud..de to kreftene skal gjenfødes og forenes i oss selv...en kan jo se til historien at kvinner har blitt mer maskulin og menn feminimere....pointen er å samarbeide med de to kreftene.men hvem er gud?iallefall ikkke den gud som kirken har skremt oss med...se på en film kalt STIGMATA.den sier at i mitt hus er det mange rom...jeg trenger ikke kirke og gods og gull for at dere skal tilbe meg...men de som er tro mot guds sanne kjærlighet mistolker heller ikke bibelen. krig har oftest blitt satt i gang ved å si i guds navn ...det er svik det!Så jeg er overbevist om at frykten i oss har ødelagt ,men at vi ikke engang kan stole på at være egne rase drep oss er jo ivertfall ikke guds skyld..så guden min er bare snill og vil alle godt..han elsker alle tar vare på alle.når frykt og makt er borte da ser vi guds sanne natur...og gudinnen..fred være med dere.klem

Svar på dette

Gud er Ånd,og det er i denne Ånd vi lever i.
Gud er både utvendig av oss,og innvendig i oss.I vår Ånd,ligger vår sjel...innvendigt.
Det er i denne sjel vi tenker i,med hodet som hjelper,mens vi bor i kroppen.
Alt dette og mere til,kan læres i boken;"Sannheten som folk ikke måtte høre",av Klaus E.Berger Danmark.Forlaget "IKAN".
Det orginale Evangelium finnes nå også,og det heter "De tolv helliges Evangelium",og heter i dag;"Ur-Evangeliet".
Spør i Bokhandelen,eller ring Scanalka i Oslo på tel;21909506.
vh,,svein

Svar på dette

Jeg syns det er litt interessant å ikke bare spørre HVEM er Gud men også HVA er Gud?

Svar på dette

Til Helga Marie...
Hva Gud er,??
Gud er kjærlighet.Kansje ikke et bra nok svar,men Gud finner man i kjærlighet.Men uten de orginale skrifter,har vi liten sjans til å finne det,men noen få har gjort det.
Jeg ante ikke hva Gud var,inntil at jeg begynte å søke.Det er kirkene,og dets ledere som hemmeligholder dette.En gang i en nære fremtid,vil det komme fram.Prøv selv,OM du søker.
vh,,svein

Svar på dette

Etter mitt perspektiv:Det er vår Sanne Identitet - at vi er individuelle gnister(Monad) av Gud. Vi er inkarnasjoner av Gud.Vi er med-skapere med Gud. Jeg har skrevet en blogg om Vår Sanne Identitet for de som vil lese mer:
http://altnett.ning.com/profiles/blogs/vaar-sanne-identitet?id=2109...

En av mine flere kjepphester på min åndelige vei er ikke å realisere bare meg selv - men også hva og hvem Gud er. Ikke bare å lese om det og studere religioner,åndelige retninger,åndelig lærere og mestre,mysterieskoler osv osv...Men også demonstrere hva det vil si å være medskaper med Gud og inkarnasjon av Gud. Og skille på det som ikke er av Gud - og transcendere alt som har med illusjoner,fryktbaserte,separasjon fra Gud-baserte og overidentifisering av materialisme-baserte tanker og følelser. Erfare,realisere,forstå og demonstrere alt som har med ren essens og bevissthet av Gud. Det finnes ren essens i alle religioner,åndelige retninger,mysterieskoler osv....

En annen kjepphest er å bli bedre kjent med de nettverkene som tjener mor/far Gud og Jordas evolusjon: Erkeengler,engler,utenomjordiske grupper(Ashtar og co),Oppstegne Mestre,Elohim(inkl naturdevariket)-mestre osv...og samarbeide med dem. Alle Mestre som har vært inkarnert på Jorden har hatt en enorm dedikasjon til Gud og viet sine liv til å tjene Gud og menneskeheten. Og de demonstrerte dette til det fulle. Og er de beste læremestrene etter min mening. De har vist veien hvordan man skal hylle,dedikere sitt liv til Gud og menneskeheten og hvordan realisere og demonstrere dette. Man kan lese selvbiografier av diverse mestre som Paramahansa Yogananda,Joshua David Stone,Sai Baba og "lese" mellom linjene i Bibelen ang mestre som Moses,Elijah,Enoch osv....Mange måter å bli inspirert på av diverse mestre som har vist veien for oss. Og de viser hvordan vi kan gjøre det selv.

En blogg jeg har skrevet om veien til ren mor/far Gud bevissthet:
http://altnett.ning.com/profiles/blogs/veien-til-ren-morfar-gud

Å jobbe kontinuerlig med å rense,utvikle og fornye sin bevissthet - og at den skal følge det vi egentlig er - vår sanne identitet - individuell gnister fra Gud - og se det med Universelle og Galaktiske linser. Det krever jo endel selvdisiplin og kontinuerlig hardt arbeide. Og få det til å bli en morsom vane.

http://altnett.ning.com/profiles/blogs/hva-er-bevissthet-og-hvorfor

At mange sliter med begrepet Gud - skyldes blant annet dette og illusjons- og fryktkreftene i oss og rundt oss er med og fører mennesker bort fra vår sanne identitet. Og andre elementer som jeg har nevnt i blogger jeg har henvist til. Her er en blogg om hvorfor mennesker reagerer på Bibelen,Gud og andre religioner etter mitt perspektiv:

http://altnett.ning.com/profiles/blogs/hvorfor-reagerer-mennesker

Svar på dette

Vi lever livene våre gjennom en uavbrutt rekke av våre egne og andres krav og forventinger –– vi innser at tretthet og urimeligheter har tatt sitt, men ser allikevel ut til å være fullstendig uten kraft til å overkomme situasjonen.

Det er i en slik vanskelig situasjon at åpningsordene i Dhammapada – samlingen av 423 vers som inneholder kjernen av Buddha’s belæringer – kommer som en åpenbaring :

”Vårt liv er formet av vårt sinn; vi blir slik vi tenker.”

I denne innsikten er det kombinert en sanseoppfatning om at vi for det meste er ansvarlige for vår egen lidelse, fordi vi ikke har kontroll av vår egen sinnstilstand og en erkjennelse av at vi kan transformere våre liv, ved å virkelig anstrenge oss, isteden for å vente på hjelp fra en ytre instans.

Med ett hugg, så er vi frigjort fra kravene til alle guder, guruer og prester, fra idiotisk overtro og fra de strenge sosiale moralpåbud av ”belønning eller straff,” som mange av oss er oppvokst med. Hovedgrunnen til at de perplekse, de pinede, de lidende over hele verden er tiltrukket av den "healende" filosofien til Buddha, er at den unngår den mer konvensjonelle veien gjennom inntak av masse skyldfølelse og bunnfall av bekjennelse, hvor man ber om forsoning til en faderlig Gud og at han dermed gir deg tilgivelse.

Isteden begynner den buddhistiske helbredelse med søkerens nuværende ressurser og hans/hennes besluttsomhet til å forandre sin egen bevissthet, befri den for all negativ energi og på denne måten fullstendig forandre sitt liv. Som en god doktor, så setter ikke Buddha kniven i såret og graver uendelig inn i detaljene av våre neuroser eller psykoser; han indentifiserer den fundamentale grunnen til vår lidelse og forslår en kur. Artikler om de forskjellige symptomene, kan være ganske interessant litteratur, det vet vi gjennom skriveriene til Freud og Jung, men det er ikke alltid at de øker vår forståelse for hvordan vi kan få løst opp syndromet som har tryllebundet individet fullstendig.

Det var derfor at når Buddha ble stilt tekniske spørsmål om Gud og eksistens av sine samtalepartnere, han svarte:

”Hvis du ble truffet av en pil, ville du bruke en masse tid på å finne ut av hvem som hadde laget den og hva slags tresort den var laget av, og hva navnet var til den som hadde laget styrefjærene, eller ville du trekke den ut og prøve å finne en antiseptisk bandage og en salve?

Man hører det ofte sagt at buddhismen er en praktisk religion med en praktisk tro. Buddha så som sin oppgave å gi menneskene forståelse av menneskelig lidelse – dukkha – og lære dem hvordan de kan bli fri fra den.

En buddhist setter seg fore å gjøre det samme som Buddha gjorde: fjerne årsakene til lidelse i ens eget liv, og ut fra medfølelse hjelpe andre også til å gjøre det. I følge Buddha er i så henseende det å være avhengig av en frelser, eller faste seremonier og ritualer helt uten betydning og nytte. Faktisk regnes avhengighet av ritualer og seremonier som en hindring på veien fram mot frihet. Buddha rådet på sitt dødsleie sine elever til å være lys for deres egen sti, ta tilflukt kun i deres egen forståelse, samt i en ren og usminket sannhet.

For buddhister er spørsmålet om Guds eksistens irrelevant i forhold til spørsmålet om lidelse. Lidelsen er et direkte resultat av visse årsaker. Tar man bort årsakene, forsvinner også resultatene av dem. Det har intet for seg å legge ansvaret over på noen ytre faktor. Det er vi selv som gjennom vår likegyldighet, vår egoisme, vår trangsynthet og vår mangel på kjærlighet har fått i stand kriger, fattigdom og sult. Alt dette negative har sin rot i troen på et atskilt "selv" som man ikke klarer å la være å tro er viktigere enn andres "selv". Å forstå hvordan alt og alle egentlig henger sammen vil føre til at illusjonen om at det finnes et eget atskilt "selv" forsvinner, og Nirvana-tilstanden vil "åpne sine porter". Nirvana er den virkeligheten som et menneske som har kvittet seg med sine illusjoner befinner seg i. Buddha omtalte denne endelige tilstanden kun med negasjoner: "Det uskapte", "det ubetingede", "det ufødte", "det udødelige". Det ville være å misoppfatte Nirvanas transcendente, absolutte natur å tilskrive det affirmative begrensende egenskaper. Nirvana lar seg ikke beskrive og er ufattbart for tanken.

Selv om vi ikke kan forstå Nirvana, kan vi merke hvordan det bryter inn i vår verden av lidelse. Øyeblikk av kjærlighet, renhet, skjønnhet, klar innsikt, ømhet, sann glede – alt dette skjer når illusjonen plutselig løsner sitt grep på menneskesinnet og gir oss glimt av en dypere virkelighet. Nirvana er ikke det kristendommen mener med Gud. Nirvana puster ikke liv i leire for å lage et menneske. Nirvana er ikke opptatt av den enkeltes handlinger for på grunnlag av dem å dele ut belønning eller straff. Nirvana er det enorme, bunnløse Absolutte; kilden til all godhet, virkeligheten slik den er.
Nirvana er det som inspirerer alle buddhister, og det vi alle har håp om å erkjenne.
Nirvana er vår egen sanne natur.

Lol, Lama Sherab

Svar på dette

Meget bra skrevet "Lama",??
Det er derfor jeg her ovenfor skriver at DE som SØKER,bør kjøpe boken"Sannheten som folk ikke måtte høre",av Klaus E.Berger i Danmark.Forlaget IKAN.Scanalka i Oslo har den.
Der kan man lese den EKTE Budda-læren,og den EKTE Jesulæren som folk IKKE har fått høre-.....
vh,,svein

Svar på dette

Hei Svein!
Jeg søker ikke utover lenger, kun "innover". I Tibet kaller ikke buddhister seg for buddhister, de kaller seg for "ngangpa". Det betyr omtrent "å se inn i det", det kan ingen bøker gjøre for deg,
Alt og alle kan gi deg kunnskaper, men visdom kommer innenfra ved at du praktiserer de kunnskapene du har fått. Vi er nødt til å praktisere og finne det selv og innen Vajrayana (Tantra) ved å følge en mester som selv har realisert denne tilstanden og kan hjelpe deg på veien gjennom sin innsikt, så du ikke går feil. Det er mange år siden jeg gav bort alle minne bøker.
Hjertelig hilsen, Lama Sherab

Svar på dette

fine greier hvis det bringer folk videre INN på sin vei.

Selv har jeg ikke navn på The great mystery, eller tilhørighet til nedskrevne systemer, men jeg vet noe om hvilke oppgaver jeg er her for, jeg er bevissthetmedsarbeider, jeg er co-creator for overgangen mellom denne verdenstilstand og den neste, jeg er her og nå med mitt hjerte som et av mange knutepunkt i det store nettverk, vi er bærere av menneskehetens kollektive lengsel

Svar på dette

Der finnes ikkje noe "sin vei" og ingen kan "bringe deg" dit, kun vise deg hva som er feil,
Hvordan kan det være en vei til noe som allerede er der. , som fundamentalt er det som er "deg og alt annet"!

! Problemet er at man ikke ser det for det er for nær og egoet står i veien............
Lol, Lama Sherab

Svar på dette

RSS

Om

Henning Jon Grini Henning Jon Grini opprettet dette sosiale nettverket på Ning.

Siste aktivitet

Bente D la inn en kommentar til Bente
for 2 timer siden
Terence Kemp McKenna (November 16, 1946 – April 3, 2000)
for 2 timer siden
for 3 timer siden
Bente D la inn en kommentar til Elin
for 3 timer siden
for 3 timer siden
Line Lindholm er nå et medlem av Ildsjelens Nettsamfunn
for 3 timer siden
Elin " EN SANN VENN ER EN SOM KOMMER INN NÅR RESTEN AV VERDEN FORSVINNER UT."
for 4 timer siden
for 4 timer siden
For meg som sensitiv 12.hus menneske, så handler det om den kollektive bevisstheten og andre rundt meg. Men tilbake til ego. Født uten? Tror jeg ikke, ego kan lett spille ett selvutslettende offer spill med oss også. Det er i hvertfall min erfaring…
for 4 timer siden
Elin la inn en kommentar til janneawhite
for 4 timer siden
Elisabet har oppdatert profilbildet sitt
for 4 timer siden
Elin la inn en kommentar til Bjørn
for 5 timer siden
Ingen grunn til og hisse seg opp over Jervell, han er bare en selger med gode talegaver som er interresert i andres penger.
for 5 timer siden
Nå er Elisabet og Sol / Jorunn venner
for 5 timer siden
Shania la til en diskusjon i gruppen Klimaendringer
Jeg har satt i gang med å studere hva det egentlig er snakk om. Denne tråden er ikke oppe for diskusjoner, men det fungerer visst best å legge ut her. Kommer etterhvert til å ta opp motargumenter som mange har kommet med også. ATMOSFÆREN Vår atmos…
for 5 timer siden
for 5 timer siden

Grupper

Merke

Laster...

Arrangementer

© 2009   Laget av Henning Jon Grini på Ning.   Lag ditt eget sosiale nettverk

Skilt  |  Melde om et problem  |  Personvern  |  Tjenestevilkår

Logg på for å chatte